Einde Rode Diesel debacle met Verenigd Koninkrijk.

Bijgewerkt: 23 okt 2018

Het Verenigd Koninkrijk en Noord Ierland is door het Europese Gerechtshof over de ganse lijn veroordeeld voor het niet toepassen van resolutie 95/60/EC van 27 November 1995 betreffende het fiscaal markeren van oliën, gas en kerosene. Case 503/17


Sinds jaar en dag was er de discussie rond het tanken van rode diesel wanneer je aan de andere kant van het Kanaal ging varen. Bonnetjes bijhouden, controle van de douane, boetes voor schippers met rode diesel in zijn tank etc. Er is hierover reeds menig schrijfpen omgevallen.

Ongeveer 2 jaar geleden heeft de Belgische overheid beslist dat ze geen controles meer zouden uitvoeren bij pleziervaartuigen zolang er vanuit Europa geen formele beslissing kwam.


Op 17 oktober 2018 heeft Europa nu beslist dat de UK en Noord Ierland in overtreding zijn en dus geen rode diesel meer mogen verkopen voor het gebruik op pleziervaartuigen.


Dat heeft voor de Engelse watersporters een belangrijke impact op hun haveninfrastructuur. Niet alleen moeten er nu "witte" dieselpompen komen, ze moeten ook hun belastingwetgeving aanpassen. Dat komt bovenop de nu al reeds grote onzekerheid bij de Engelse watersporters in het kader van Brexit. Ook blijft de vraag of, in het kader van Brexit, de Engelsen deze uitspraak gaan respecteren of niet. In elk geval, bij de belangrijkste spelers in de watersport in de UK volgt er nu spoedberaad met de overheid.

Deze uitspraak heeft natuurlijk ook zijn gevolgen voor de watersporters langs deze kant van het Kanaal. Het is te verwachten dat de Belgische, Nederlandse en Franse overheden nu wel terug gaan controleren op het hebben van rode diesel in je tank.

Het aantonen met bonnetjes etc dat je in de UK hebt getankt is dus niet meer van toepassing. Het verbod is formeel.

Was je recentelijk nog in de UK en heb je daar rode diesel getankt? Dan heb je er zeker sporen van in je tank. En kan de douane je hiervoor beboeten. Een fraudeur die wordt betrapt met minder dan 100 liter rode diesel, betaalt een boete van 500 euro. Bij een tank van 100 tot 300 liter wordt dat 750 euro. Voor een nog grotere tankinhoud loopt de boete zelfs op tot 1.250 euro. Als de controleur een verborgen tank vindt, krijgt de overtreder een rekening van 5.000 euro gepresenteerd (Bron De Tijd).


OPGELET: je mag wel rode diesel aan boord gebruiken voor verwarming (in afzonderlijke tank). Behalve in Nederland, daar is rode diesel voor pleziervaartuigen, ook voor verwarming, verboden. Kom je in Nederland (bv je vaart van Antwerpen naar de Belgische kust) en heb je rode diesel voor verwarming aan boord, dan moet je kunnen aantonen dat je in België getankt hebt en tevens dat je met je schip in België geweest bent.


Maar er is meer! Groene diesel in Noorwegen. (lees verder hieronder)


Hou er ook rekening mee dat, indien je ooit rode diesel hebt getankt, deze resten zeer lang in je brandstoftank achterblijven en je dus beboet wordt.

De grens van rode diesel contaminatie zou volgens de douane liggen op 8%. Heb je bv een tank van 100 liter, dan bereik je met een rest van 8 liter rode diesel nog steeds de limietwaarde waarbij je beboet wordt. Een grondige reiniging van je tank is dan de enige aangewezen methode. (Of heel veel witte diesel tanken achteraf)


Steek je met je schip het Kanaal over, zorg dan voor voldoende witte diesel aan boord. Eventueel in extra jerrycans. De pompen in de havens in de UK zullen niet zo maar snel omgebouwd worden, noch hun accijnzen en belastingwetgeving aangepast. In de tankstations voor auto´s in de UK is alle diesel witte diesel. Een drafje met jerrycans naar het weg tankstation is dan de enigste oplossing.

Kan je zelf meten of er sporen van rode diesel in je tank zitten? Vooreerst is er de visuele controle van de kleur. Dat geeft reeds een eerste indicatie. De douane doet er ook achteraf een chemische analyse op.


OPGELET: Groene diesel in Noorwegen. Noorwegen is ook meer en meer een favoriete bestemming voor de watersporters. Tank je daar met je schip, dan heb heel dikwijls groene diesel in je tank. Deze is ook vrij van belastingen. Men spreekt hier van avgiftsfri diesel. Dit valt ook onder de wetgeving van de Rode Diesel, dus hetzelfde probleem.


Vorig jaar zijn we via Engeland, Schotland, Shetland naar Noorwegen gevaren. Uiteraard daar getankt. We hebben nu Rood + Groen in de tank. Zouden ze bij de douane iets in hun boekje hebben staan over Gele diesel?? :-) Deze winter dus maar tank volledig laten reinigen.

439 keer bekeken0 reacties

Recente blogposts

Alles weergeven

Vragen?

Wat kunnen wij voor U betekenen?

veronique@yacht-training.be

SouthAdventure Ltd
27 Old Gloucester Street 
WC1N 3AX United Kingdom
Company registration number: 11860818

  • Facebook Social Icon
  • Instagram Social Icon
  • Twitter Social Icon

©2021 by Yacht-Training
More Fun - Less Trouble